A BAL Egyeztető Bizottsága és Pedagógus csoportja számos meghívott - közöttük a Művelődési Minisztérium képviselőjének - részvételével és aktív közreműködésével 1991. október 18-án politikai ankétot rendezett a magyar közoktatásügy és a pedagógusok helyzete témakörében.
A résztvevők több órás sokoldalú vitája alapján az alábbi állásfoglalást fogadtuk el:
A Baloldali Alternatíva Egyesülés Egyeztető Bizottsága és Pedagógus Csoportja véleménye szerint a magyar közoktatásügy súlyos anyagi és szakmai válságban van, ami veszélyezteti a magyar társadalom, a nemzet demokratikus fejlődését és jövőjét. Ezért a felelősség a kormányzatot terheli.
Véleményünk szerint a közoktatásügy teljes körű anyagi feltételrendszerét a kormányzatnak kell biztosítania és ezt nem háríthatja át a helyi önkormányzatokra. Az 1992. évi központi költségvetésben olyan összeget kell biztosítani a magyar oktatásügy egésze számára, amely biztosítja az oktatási intézmények teljes anyagi biztonságát és önálló gazdálkodás át az óvodáktól az egyetemekig. A magyar pedagógusok jövedelme nem lehet alacsonyabb a magyar értelmiség egészének átlagjövedelménél. Az állami oktatási intézményekben biztosítani kell a tanulóifjúság egészének esélyegyenlőségéhez szükséges anyagi feltételeket, mindenek elõtt az ingyenes oktatást az általános és a középiskolákban.
Növekvő aggodalom és félelem jellemzi a magyar pedagógusok jelentős részének szakmai közérzetét. Aggodalommal és félelemmel tapasztalják a központi kormányzat és az önkormányzatok nem kívánatos beavatkozási kísérleteit, intézkedéseit az oktatási intézmények belső életébe. Osztjuk a pedagógusok aggodalmát például az igazgatók kinevezésével kapcsolatos vétójoguk megszüntetése kapcsolatban. Mi úgy véljük, hogy a tantestületeknek nem vétójogot, hanem egyértelmű választási és kinevezési jogot, hatáskört kell biztosítani e kérdésben.
Osztjuk a pedagógusok aggodalmát az iskolaszékek felállítása miatt, mert nekünk is az a véleményünk, hogy az iskolaszékek tervezett hatásköre, működése lehetővé teheti külső politikai és ideológiai tényezők nemkívánatos beleszólását az iskolák belső életébe.
Osztjuk továbbá a pedagógusok aggodalmát az úgynevezett "Nemzeti Alaptanterv" bevezetésével kapcsolatban, mert ez lehetőséget adhat a pedagógusok oktatási és nevelési szabadságának, önállóságának korlátozására.
Örömünket fejezzük ki, hogy sikerült biztosítani az állam és az egyházak következetes különválasztását a vallásoktatás kérdésében, ami biztosítja a teljes vallásszabadságot a hívő és nem hívő szülők és diákok számára. Örömmel üdvözöljük a régi, neves egyházi iskolák - mint például a Fasori Evangélikus Gimnázium vagy a református Baár Madas Gimnázium - újjászületését. Példamutatónak tartjuk az evangélikus és a református egyházak mértéktartását, hogy csak azokat a volt oktatási intézményeiket igénylik vissza, amelyeket megfelelő színvonalat biztosító anyagi és személyi feltételek mellett tudják működtetni. Bízunk abban, hogy a többi egyház is követni fogja ezt a mértéktartást. Nyomatékosan képviseljük azt az alapelvet, hogy azokon a kisebb településeken, ahol csak egy iskola működik, azt az egy iskolát egyik egyház sem sajátítja ki és ilyen esetekben a kormányzat szavatolja az adott iskola világi jellegét.
A Baloldali Alternatíva Egyesülés Egyeztető Bizottsága és Pedagógus Csoportja hangsúlyozni kívánja, hogy a BAL oktatáspolitikai programja központi kérdésének változatlanul az oktatási intézmények pedagógusainak és diákjainak önigazgatását, belső önkormányzataiknak széleskörű biztosítását, érvényesülését tartja.
A BAL pedagógusankétjának résztvevői egységesen támogatták a Pedagógusok Szakszervezetének 1991 szeptemberi állásfoglalását a magyar közoktatás és munkavállalóinak helyzetéről és egyetértettek a Pedagógusok Szakszervezetének aláírásgyűjtési akciójával a magyar közoktatás védelmében.
Végezetül hangsúlyozzuk azon véleményünket, mely szerint kívánatos lenne, hogy a magyar oktatáspolitika ne legyen a pártpolitikai küzdelmek áldozata, hanem a közös nemzeti érdekek alapján e stratégiai kérdésben valamennyi párt és politikai szervezet közös nevezőre tudjon jutni egymással és a kormányzattal.